Výměna / vydání paměťové karty řidiče (PKŘ)

V jakém případě ve věci jednat

Paměťová karta řidiče je osobní. Řidič je oprávněn vlastnit a používat pouze jednu kartu řidiče. Kartu lze vyměnit za novou na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností v ČR, nejdříve 2 měsíce před skončením její platnosti.

Výsledek úkonu

Paměťová karta řidiče se vydává na 5 let. Doba platnosti karty je uvedena na kartě.

Kdy věc řešit

Žádost o vydání paměťové karty řidiče podává žadatel osobně (nelze ji podat v zastoupení) nebo elektronicky (viz níže). Pracovník ověří oprávněnost žádosti dle dokladu totožnosti žadatele, žádost o vydání PKŘ elektronicky zpracuje v IS DT (elektronicky pořídí fotografii a podpis žadatele), žádost vytiskne. Žadatel správnost údajů na žádosti ověří podpisem. Nová paměťová karta řidiče je žadateli předána do 15 pracovních dnů. PKŘ lze převzít osobně nebo prostřednictvím zmocněnce na základě ověřené plné moci na obecním úřadě, na kterém byla žádost podána.

Žádost o vydání karty řidiče z důvodu uplynutí doby platnosti karty řidiče lze podat nejdříve 2 měsíce před koncem doby její platnosti. Pokud žadatel o vydání karty řidiče současně žádá o udělení nebo rozšíření řidičského oprávnění nebo o vydání řidičského průkazu, vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností kartu řidiče současně s řidičským průkazem ve lhůtě pro vydání karty řidiče, jsou-li pro to splněny podmínky. Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností vydá kartu řidiče v případě poškození, ztráty, odcizení nebo uplynutí doby platnosti karty řidiče nebo vzniku obvyklého bydliště řidiče na území České republiky. Držitel karty řidiče je povinen oznámit do 5 pracovních dnů příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, že došlo ke změně údajů na ní uvedených, a kartu řidiče odevzdat do 2 měsíců ode dne podání tohoto oznámení. 
Reklamace případných vad vyrobených karet se řeší s příslušným úřadem ORP. 
Formulář není dostupný, zpracovává se elektronicky v IS Digitální tachograf.

Paměťová karta řidiče pro digitální tachograf (PKŘ) se vydává konkrétnímu řidiči, který řídí motorové vozidlo vybavené záznamovým zařízením – digitálním tachografem. Karta identifikuje řidiče a umožňuje ukládání údajů o jeho činnostech po dobu užívání vozidla (doba řízení, doba odpočinku, bezpečnostní přestávky během řízení v rámci profese řidiče z povolání).

Karty řidiče vydané členskými státy EU jsou vzájemně uznávány. Jestliže držitel platné karty řidiče vydané jedním členským státem zřídí své obvyklé bydliště v jiném členském státě, může požádat o výměnu své karty za rovnocennou kartu řidiče. Stará karta se vrací orgánům vydávajícího členského státu EU.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Od 24. dubna 2025 může osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt a je držitelem řidičského průkazu České republiky, podat žádost o vydání karty řidiče způsobem umožňujícím dálkový přístup, tj. elektronicky prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem, tj. prostřednictvím Portálu dopravy

V takovém případě musí být žadatel ztotožněn prostřednictvím prostředků elektronické identifikace podle právních předpisů upravujících elektronickou identifikaci (Mobilní klíč, bankovní identita, apod.).

ePodání žádosti o kartu řidiče do digitálního tachografu je možné v těchto životních situacích:
- první vydání karty
- obnova z důvodu konce platnosti
- výměna z důvodu ztráty, krádeže, poškození, zničení a změny osobních údajů

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Žadatel musí splnit tyto podmínky: 
- je držitelem minimálně řidičského oprávnění sk.B - nebylo-li řidičské oprávnění uděleno žadateli Českou republikou, přiloží k žádosti řidičský průkaz, bylo-li řidičské oprávnění uděleno žadateli Českou republikou, ověří se splnění podmínky v registru řidičů,
- není držitelem platné karty řidiče vydané Českou republikou, jiným členským státem nebo jiným smluvním státem Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR),
- má na území České republiky obvyklé bydliště* - nemá-li žadatel o vydání karty řidiče na území České republiky trvalý pobyt, přiloží k žádosti doklad prokazující obvyklé bydliště podle § 92 odst. 4 písm. d) zákona o silničním provozu (tj. potvrzení o registraci pobytu podle zákona o pobytu cizinců na území ČR, výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu, potvrzení o zaměstnání výpis z živnostenského rejstříku apod.) nebo návrh jiného důkazního prostředku k jeho prokázání. 

Splnění podmínky obvyklého bydliště musí žadatel, který nemá na území České republiky trvalý pobyt, doložit.
*Obvyklé bydliště na území České republiky je místo trvalého pobytu fyzické osoby na území České republiky anebo pokud fyzická osoba nemá na území České republiky trvalý pobyt, místo na území České republiky, kde fyzická osoba: 1. pobývá alespoň 185 dnů v kalendářním roce z důvodů osobních vazeb, kterými se rozumí zejména soužití ve společné domácnosti, rodinné vazby, vlastnictví nebo nájem nemovitosti a popřípadě i zároveň z důvodu podnikání, výkonu jiné samostatně výdělečné činnosti nebo závislé práce na území České republiky, nebo 2. pobývá z důvodu osobních vazeb a pravidelně se na toto místo vrací, ačkoli podniká, vykonává jinou samostatně výdělečnou činnost nebo závislou práci v jiném státě, není-li výkon takovéto činnosti v jiném státě omezen na dobu určitou. 

K žádosti přikládá žadatel platný doklad totožnosti.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt a je držitelem řidičského průkazu České republiky, může žádost o vydání karty řidiče podat rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem, tj. prostřednictvím Portálu dopravy. V takovém případě musí být žadatel ztotožněn prostřednictvím prostředků elektronické identifikace podle právních předpisů upravujících elektronickou identifikaci (Mobilní klíč, bankovní identita, apod.).

Žadatel současně způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem zvolí způsob doručení karty řidiče, kterým může být doručení prostřednictvím výdejního místa (výdejní box, úložní místo) nebo převzetí u příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

Za doručení do výdejního místa zaplatí žadatel správní poplatek ve výši 100 Kč.

Pokud je řešen tzv. souběh – vydání řidičského průkazu a karty řidiče, doručují se dotčené doklady společně. Poplatek za doručení na výdejní místo se platí pouze jednou.

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Osobním podáním žádosti o vydání paměťové karty řidiče na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností v ČR. V Havířově na oddělení správních a dopravněsprávních činností odboru vnitra a živnostenského úřadu Magistrátu města Havířova ve stanovených úředních hodinách (přízemí budovy C, přepážky 7 a 8 - řidičské průkazy).

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Správní poplatek činí podle Sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích: 560,- Kč za vydání paměťové karty řidiče (sleva na poplatku 20 % při elektronicky podané žádosti).

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Správní poplatek činí podle Sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích: 700,- Kč za vydání paměťové karty řidiče (pol. 26 písm. m).

Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu

Není předmětem úkonu.

Opravné prostředky

Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem a uplatňují se na příslušném úřadě.
V případě elektronicky podané žádosti: pokud-li nebude splňovat nastavené  požadavky, bude automaticky zamítnuta a řidič bude vyzván k podání žádosti osobně na ORP.

Sankce

Sankce nejsou stanoveny.

Působnost

Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti - kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností v ČR.

Oblast

Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů. 
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ve znění pozdějších předpisů. 
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Klíčová slova

Řidič, registr řidičů, paměťová karta řidiče, digitální tachograf.

Počátek platnosti popisu úkonu

01.07.2025

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému

Záznam o provedeném úkonu je veden v Informačním systému Digitální tachograf.

Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor vnitra a živnostenský úřad, oddělení správních a dopravněsprávní evidence.

Kontaktní osoba

Ing. Magdaléna Kiedroňová

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni